Naujienos

COVID-19 ir restoranų bei viešbučių sektoriaus pokyčiai

COVID-19 akimirksniu sustabdė ir bent laikinai pakeitė visą pasaulį. Vieni pirmųjų griaunamąją šio viruso jėgą pajuto HORECA (viešbučiai, restoranai, kavinės) bei jį aptarnaujančio sektoriaus atstovai, kurie, norėdami išlikti, turėjo būti žingsniu priekyje ir prisitaikyti per akies mirksnį.

Nėra vienos tendencijos

Prieš tris mėnesius pasaulį sustabdęs virusas, šiandien jau atleido savo gniaužtus. Verslai vėl pradeda judėti pirmyn ir ieškoti kelio į buvusią situaciją. Visgi, nemaža dalis buvo priversti užsidaryti, veiklą minimizuoti ar pradėti ieškoti kitų kelių išsigelbėti – teikti naujas paslaugas bei kurti produktus, kurių anksčiau negamino.

Tarp tokių kompanijų yra ir Kaune įsikūrusi UAB „Novameta“, kuri specializuojasi nerūdijančio plieno įrangos profesionalioms virtuvėms gamyboje.

Įmonės vadovo Mindaugo Jonuškio teigimu, krizė buvo netikėta, nes pirmasis metų ketvirtis buvo vienas sėkmingiausių per įmonės veiklos metus, o ir Europa nelėtino apsukų, net tada, kai viruso pavojaus signalai iš Kinijos jau aidėjo.

„Virusas pirmiausia sustabdė būtent tą sektorių, kuriame specializuojamės. Staigiai pradėjo užsidarinėti restoranai, viešbučiai. Mūsų užsakymai ir įgyvendinami projektai visame pasaulyje buvo atšaukiami arba nukeliami. Tačiau dirbame daugiau nei 20-yje rinkų ir, matydami skirtingas situacijas ir poreikius, galėjome savo veiklą ir pajamas diversifikuoti ir išvengti vieno didelio smūgio.

Pavyzdžiui, skaičiuojama, kad Lenkijoje krizės piko metu vos 1% HORECA sektoriaus įmonių dirbo taip pat, kaip prieš pandemiją. Apie 67% savo veiklą sustabdė, o 32% ją ženkliai sumažino. Švedija nusprendė neskelbti visuotino karantino, todėl, nors ir mažesnėmis apimtimis, tačiau šioje šalyje visą laikotarpį tęsėme mūsų projektų gamybą.

Jungtinė Karalystė, panašiai kaip ir Švedija, pradžioje elgėsi priešingai nei didžioji dalis Europos -  kol visi stabdė profesionalių virtuvių projektus, tol partneriai Jungtinėje Karalystėje savo apsukų nelėtino ir buvo, bene, pagrindiniai mūsų pirkėjai. Dabar situacija apsivertė aukštyn kojomis ir į Jungtinę Karalystę šiuo metu nerūdijančio plieno profesionalių virtuvių įrangos nevežame. 

Užsakymų skaičius pradėjo augti, tik sušvelninus karantino sąlygas. Čia pirmiausia galėčiau išskirti Skandinavijos šalis. Pavyzdžiui, kai tik Danijoje buvo atšauktas karantinas, jau kitą dieną iš klientų išgirdome apie higieninių gaminių, kurie užtikrintų sugrįžtančių vaikų ir jaunuolių saugumą į darželius, mokyklas ir universitetus, poreikį.

Kiekviena rinka skirtingu metu turėjo skirtingus iššūkius ir skirtingus sprendimus, kuriais juos bandė įveikti, o mes tiesiog turėjome prisitaikyti“, - situaciją HORECA sektoriuje pristato M. Jonuškis.

Pradėjo gaminti higieną viešose erdvėse užtikrinančius produktus

Ieškodama naujų galimybių ir sekdama rinką, kompanija atsisuko į sveikatos sektoriaus sprendimus ir dalį savo turimų pajėgumų perkėlė šių produktų gamybai.

„Matydami valdžios rekomendacijas, jausdami, ko trūksta mums ir mūsų klientams, nusprendėme praplėsti savo turimą asortimentą ir rinkai pasiūlyti bekontakčius produktus, kaip mobilias rankų plovimo stoteles, stovus su dispenseriais ir kt., kurie leidžia užtikrinti švarą ir mažinti viruso plėtros galimybes.

Kuriant ir pristatant šiuos gaminius, svarbiausia buvo greitis ir komandinis susitelkimas. Mūsų nauji produktai galvose gimė per kelias dienas, o per vieną naktį nugulė reklaminėje medžiagoje. Ryte pardavimų skyrius juos jau siūlė klientams visame pasaulyje. Šiandien šie sprendimai generuoja nemažą dalį mūsų pajamų ir leidžia mums toliau išlikti optimistiškiems sunkiu visam pasauliui periodu

Kartu su higieną viešose erdvėse užtikrinančių produktų konstravimu šoktelėjo ir medicininių, reanimacinių lovų poreikis, kurių gamyboje specializuojasi mūsų dukterinė įmonė „Taneta“. Tad nusprendėme padėti ir dalį pajėgumų perkelti reanimacinių lovų gamybai.

Tam, žinoma, reikėjo atlikti nemažus technologinius pakeitimus mūsų gamykloje, perkalibruoti turimą įrangą, apmokyti atitinkamai darbuotojus, nes šie produktai yra visiškai kitokie nuo mums įprastų.

Kad galėtume sėkmingai veikti ir užtikrinti mūsų darbuotojų saugumą, laikytis saugių atstumų ir kitų reikalavimų, turėjome išsiplėsti į prieš tai kitiems išnuomotą patalpų dalį. Visi sprendimai vėlgi turėjo būti įgyvendini labai greitai, nes produktas buvo itin reikalingas ir reikalingas skubiai. Sėkmingai įveikiami iššūkiai mus motyvavo dar labiau susitelkti ir ieškoti naujų galimybių“, - sako M. Jonuškis.

Rinka tikisi grįžimo atgal

Nors šiai dienai yra daugiau klausimų nei atsakymų, tačiau didelė dalis verslų Europoje šią krizę mato kaip laikiną stabtelėjimą, kuris turėtų būti įveiktas greičiau kaip 2008 m. krizė.

„Daugelis verslų, kurie net ir sumažino savo apsukas iki 15% ar 5% vis dar tikisi, kad nuostoliai nebus labai dideli ir jie galės ilgainiui grįžti į sau įprastą rėžimą. Bendraudami su klientais matome, kad jie planuoja užsakymus rudeniui, tačiau rinkoje stabilumo dar nėra. Visgi, lėtas žmonių grįžimas į restoranus, keliavimo suvaržymai atsiradęs atsargumas ženkliai atsiliepia jau dabar ir greičiausiai atsistatymas nebus toks greitas, kaip visi tikisi.

Žinoma, optimizmo teikia, kad suvaržymus sumažinusios rinkos pradeda labai pamažu didinti užsakymų kiekius. Taip pat viešasis, valstybinis sektorius tęsia tuos projektus, kuriuos buvo įsipareigojęs vykdyti dar iki karantino.

Tad šiuo laikotarpiu mūsų nauji sveikatos sektoriaus projektai tapo labai svarbia įmonės gyvenimo dalimi. Taip pat tai ir galimybė prisidėti prie kovos prieš COVID-19 virusą, gaminant produktus, kurie leidžia žmonėms stabdyti viruso plitimą.

Turėdami galimybę, kartu su mūsų dukterine kompanija „Taneta“ taip pat nusprendėme dalį pagamintų lovų padovanoti Lietuvos ligoninėms. Tikimės, kad tai nors ir maža, tačiau reikalinga pagalba mūsų šaliai“, - teigia „Novameta“ direktorius M. Jonuškis.

Atgal